Trwa ładowanie proszę czekać ...

Bezpieczne kupowanie w sklepach internetowych

5 maja 2017

Kupowanie w sieci staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Polscy konsumenci doceniają ogromne możliwości, jakie otwiera przed nimi Internet. Widząc niezaprzeczalne zalety zakupów w sieci, trudno jednak nie dostrzegać zagrożeń, które z nich wynikają.

Wybieramy wiarygodny sklep internetowy
Brak odpowiedniej polityki przechowywania danych czy błędy techniczne mogą narażać klientów sklepów internetowych na niebezpieczeństwo. Dodatkowo, nie wszystkie sklepy działające w sieci postępują zgodnie z przepisami. Wielu sprzedawców posuwa się do oszukiwania swoich klientów. W tej sytuacji, zanim dokonamy zakupów w sieci, musimy zastanowić się nad wiarygodnością i rzetelnością wybranego sklepu internetowego.

Wiarygodny, czyli jaki?
Wiarygodność sklepu internetowego to wypadkowa wielu czynników. Za sklepem internetowym powinna stać zawsze legalnie działająca firma. Zwracajmy uwagę na to, czy na stronie sklepu podane są informacje takie, jak nazwa firmy, adres, numer NIP oraz numer REGON. Przyjrzyjmy się dokładnie zakładce z danymi kontaktowymi oraz regulaminowi sklepu. Warto podkreślić, że podanie tych informacji to wymóg Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Każdy rzetelny sklep działający w sieci powinien posiadać regulamin oraz tzw. politykę prywatności. Ze strony sklepu powinniśmy się dowiedzieć, w jaki sposób sklep traktuje przekazywane dane osobowe. O wiarygodności sklepu świadczy także działanie pod własną domeną. Należy unikać zakupów w sklepach, które działają pod zupełnie egzotycznymi domenami.

Zanim dokonamy zakupów, powinniśmy zapoznać się z warunkami reklamacji i zwrotu pieniędzy. Każdy uczciwy sklep przedstawi szczegółowe informacje na ten temat. Mogą być one zawarte na stronie produktu lub w regulaminie. Każdy klient musi wiedzieć, że dokonując zakupów w sieci ma 10 dni na odstąpienie od umowy, bez konieczności podawania przyczyny odstąpienia. Jeżeli sprzedawca nie informuje o prawie do zwrotu towaru, termin ten wydłuża się nawet do trzech miesięcy.

Sklep dbający o bezpieczeństwo swoich klientów, powinien stosować szyfrowane połączenie SSL w trakcie składania zamówienia przez klientów. Co prawda, nie ma takiego obowiązku. Jednak protokół SSL uniemożliwia przechwycenie poufnych danych przez cyberprzestępców i znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa.

Dokonując oceny wiarygodności sklepu zapoznajmy się z komentarzami na jego temat. W dobie internetowych serwisów służących wyrażaniu opinii na temat sklepów i ich produktów zdobycie informacji nie stanowi najmniejszego problemu. Możemy posłużyć się również forami internetowymi lub mediami społecznościowymi.